Bezoek van Frank en Heleen :-) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van thessadevries - WaarBenJij.nu Bezoek van Frank en Heleen :-) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van thessadevries - WaarBenJij.nu

Bezoek van Frank en Heleen :-)

Blijf op de hoogte en volg

19 December 2013 | Suriname, Paramaribo

Hooi,

Weer een verslagje van mij. Dit keer over het bezoek van Frank en Heleen in SU.

Dinsdag 2 dec heb ik Frank en Heleen van vliegveld Zanderij gehaald. Ik moest erg lang wachten. Het bleek dat de stempels voor in de paspoorten zoek waren. Maar mijn wachten werd beloond... Ik heb ze uiteindelijk kunnen ontvangen met een dikke brassa. De eerste nacht hebben ze bij de familie Claudiastraat geslapen. De rest van de dagen in een appartement.
Zaterdag zijn we met zijn allen (Frank, Heleen, Lau, Ri, Ell en ik) naar withe beache geweest. Dit wouden we al een hele poos maar elke keer regende het als we wouden gaan. Het was een mooi strand met heerlijk water om af te koelen. We hebben hier gezellig gezwommen en uitgerust. Hellemaal top. Uiteindelijk zijn we weg gejaagd door de regen. Ja, want regenen kan het ook in Suriname.

Zondag heb ik samen met Frank en Heleen bij hun zwembad gelegen, gelezen en monopoly gespeeld! Helaas wel verloren....

Maandag ben ik samen met Frank en Heleen op driedaagse trip geweest naar Jaw Jaw. Dit is een marrondorp in Boven Suriname. Hier wonnen Marrons dit zijn afstammelingen van de Afrikaanse slaven. Ze leven hier nog vrij primitief ook al zijn er wel steeds meer invloeden van de stad. We sliepen hier in een accommodatie aan het zijkant van het dorp met een mooi uitzicht op een stroomversnelling. Hierdoor was er veel contact met de bewoners. De vrouwen doen s’ochtends en s’middags de afwas en de was in de rivier. Ook baden ze allemaal in de rivier en spelen de kinderen er na schooltijd in. Het is heel leuk om dit allemaal te zien en zo een beetje het leven te ervaren van de Marrons. We hebben ons erg verbaasd over de kinderen in het water. Ze springen en duiken hier gewoon in terwijl er overal stenen liggen, en wij op onze kont door het water schuiven en om de paar seconde “auw” roepen omdat we weer tegen een steen zijn aangebotst. Het schijnt dat de kinderen precies weten waar alle stenen liggen. Ze gaan dan ook al vanaf baby met de moeders het water in als zij hun was en afwas doen.
Toen we maandag aangekomen waren doormiddel van een vier uur durende auto rit en drie kwartier gevaren in een bootje hebben we onze kamer bekeken en zijn direct het water in gegaan. Het was eerst wel een beetje raar je voelt je wel heel anders als drie blanke met al die donkere kinderen in het water. De kinderen vonden ons ook best eng, af en toe gingen ze rondjes om ons zwemmen of onder water ons aanraken. Als we tegen ze praatte antwoordde ze niet en keken ze ons niet begrijpend aan. Na een tijdje kwam er een klein meisje een jaar of drie denk ik op de arm van een ouder meisje. Ze wees naar Heleen dus bracht de oudere haar naar Heleen. Ze heeft toen bij Heleen op de arm gezeten daarna wou ze steeds heen en weer zwemmen vanaf Heleen naar het andere meisje. Zo schattig
S’avonds hebben we een dorpswandeling gemaakt daar Jaw Jaw. Ze leven in erg kleine huisje kris kras door elkaar. We hadden als gids twee kinderen uit het dorp die overal voor ons uit liepen. Heel schattig. Na het avond eten hebben we gerelaxt.
Na onze eerst nacht, we hebben geslapen op bedden (wie weet hadden hangmatten nog wel beter geslapen ;-)) gingen we om 8 uur ontbijten. Hierna zijn we met een bootje naar een een dorp iets verder stroom opwaarts gegaan. Hier hebben we rond gekeken waarna we door het oerwoud verder gelopen zijn naar een ander dorp. Ook hier hebben we rond gekeken, er was een man die hout snij werk maakte. We hebben een aantal leuke souvenirs gekocht. Ook kwamen we een paar kinderen tegen. Ik had ballonnen mee genomen op trip. Deze kinderen gaf ik een ballon. Ze vonden het erg leuk, ik heb een tijdje met ze gespeeld.
Na het dorpsbezoek terug gelopen naar het water en weer met de boot terug.
Weer terug op Jaw Jaw zijn Frank en ik direct het water in gegaan om af te koelen. We kregen toen wat contact met kinderen. Vooral 1 meisje kwam tegen mij praten, uitdagen en aan mij voelen. Op een gegeven moment wou zijn mijn haar doen. Toen kwamen er al gouw meer kinderen kijken en zat ik midden in een groepje met allemaal donkere kindjes. Erg leuk. Sommige kinderen krabde op mijn schouder of keken onder mijn haren. Wij hadden het idee dat ze keken of er onder niet bruine huid zat. Hihi. Vanaf toen kwam het meisje elke keer als wij ook het water in gingen naar mij toe. Later ben ik een beetje door het dorp gelopen om ballonen uit te delen. Dit leverde veel blije gezichten op, zowel bij hun als bij mij.

Donderdag 12 december hebben we met zijn drieën mijn stage bezocht. Ik heb Frank en Heleen een rondleiding geven. Leuk om te laten zien waar al die tijd heb stage gelopen. Ze vonden het erg mee vallen, de middelen zijn er wel. Toch zijn er veel dingen die je niet ziet en merkt met een rondleiding. Om het echt te ervaren moet je er zelf werken. Hierna zijn we Paramaribo centrum in gegaan. Lekker rond gekeken, genoten en geld uit gegeven ;-).

Vorig weekend zijn we voor laatste keer op trip geweest. We waren met zijn 6en Frank en Heleen waren ook mee. Het was een 2daagse trip naar Brownsberg en Berg en dal. We werden om 8uur op gehaald door een voor ons onbekende gids (dit bleek erg wennen te zijn ;-)). Onderweg kregen we een klap band. Hierdoor moesten we onverwachts een potje voetballen en zwemmen in een kreekje. Terwijl we wachten op de “ANWB”, twee uur later vervolgde we onze reis.Tijdens het zwemmen in het kreekje kwamen we erachter dat de gids een slang mee had in zijn schoudertas..... Hij had dit al een aantal keer gezegd maar wij dachten dat dit een grapje was. Nou niet dus. En meneer slang heeft de hele trip met ons mee gereisd in de tas :-S.
Toen we aankwamen bij Berg en Dal gingen we roetsen (hoe noem je dit officieel?) over de kabelbaan. Als eerst kregen we allemaal een helm, remhandschoen en een teugje om daarna volgde een lesje roetsen. Toen we het allemaal onder knie hadden gingen we op weg naar het echte werk. In totaal waren er 11 platforms hoog in de bomen. Waartussen je van boom naar boom roetste. Dit was heel hoog, erg hard en super STOER!!
Na het roetsen hebben we gezwommen om hierna weer helemaal uitgerust te gaan kajakken. Hieruit bleek maar weer dat Rianne en ik een top team zijn. We hebben met twee vingers in de neus de strijd gewonnen van de rest :-D.
Na berg en Dal zijn we door gereden naar Brownsberg hier waren wij al een keer geweest maar vonden het niet erg om erg nog een keer heen te gaan. S’avonds hebben we hier gekaart. Ellen Laura en ik hebben geslapen in onze hangmat, het was deze keer best wel heel erg koud en erg vochtig. Maar wij laten ons niet kennen!
De volgende ochtend was het hartstikke mistig en koud (waarschijnlijk ergens in de 20 graden). We gingen de wandeltocht door de jungle naar de moedervallen doen. Gelukkig kregen we het al snel warm en konden de vesten weer uit. Het was weer avontuurlijke tocht. Maar erg leuk. En we hebben natuurlijk het doel de Leo- en Irenevallen weer gehaald.

Maandag 16 december was Frank jarig. Daarom hebben we gegeten bij het Vat erg lekker! Dinsdag hebben we Frank en Heleen helaas al weer uit gezwaaid. Ik vond het super dat jullie er waren! Heb er van genoten!

Tot slot hebben we nog wat problemen met het visum. Ons visum voor de laatste maand is nog steeds niet klaar. Dit moet geregeld worden voor dat we terug gaan anders komen we het land niet uit... We zijn vanochtend opnieuw naar vreemdelingendienst geweest. Hier hebben we nogmaals ons visum aangevraagd maar dit keer met spoed. Als goed is zijn ze er voor de kerstdagen.

Nog minder dan twee weken en dan komen we alweer terug. Maar nu nog vol op genieten!!

Liefs

  • 19 December 2013 - 08:16

    Ineke:

    Thessa, wat een mooi verhaal weer, ben maar een beetje jaloers. Succes met de visa!

  • 19 December 2013 - 09:01

    Henny:

    Hoi Thessa de tijd is snel gegaan nu al weer binnen 14 dagen thuis als het allemaal naar wens mag verlopen en dan weer wennen aan het nederlands weer (koud).
    Ik hoorde van je moeder dat je samen met de kinderen van je stage plek nog even kerstfeest gaat vieren.
    leuk om je verslag te lezen en de foto's er bij.
    Geniet nog van de tijd die je daar nog bent met elkaar.

  • 19 December 2013 - 14:33

    Oma En Janita:

    Hooi.
    Wat heb je weer wat beleeft. Mooie verhalen, we genieten er iedere keer weer van. Maar het duurt niet lang meer, dan ben je weer thuis. En........ 20 graden is echt niet koud hoor!!!!!!
    Zul je wel merken als je terug bent. Geniet nog maar lekker van je laatste weekje(s) daar.
    Groetjes en veel liefs van Oma en Janita xxxxxxxxxxx

  • 19 December 2013 - 19:37

    Tante Monique:

    Fijn dat je zo hebt genoten met Frank en heleen.
    Veel plezier met de kindjes nog en fijne kerst lieverd.

  • 19 December 2013 - 20:37

    Buuf:

    Hey Thessa, ja nog even en dan is het weer terug naar ons koude kikkerlandje.....brrr...
    Nee hoor , hier is het ook errug gezellig , allemaal lichtjes en kerstbomen.
    Ik vind het ook wel fijn om je weer in het echt te zien maar het is wel supersnel gegaan zeg die tijd.
    Wat zijn pangi's ??? kleedjes of zo ?? Mooie stoffen zeg!

    Succes met het verkrijgen van jullie visum
    Enne mooie foto's joh!

    En hartelijk dank voor je kaartje wat attent zeg !

    Liefs buuf en buurman

  • 19 December 2013 - 22:54

    Jettie En Henk:

    Ha die Thessa, de laatste dagen in Suriname het zit er bijna op, nog een paar leuke tripjes gedaan met je broer en vriendin, de laatste stage dagen, het afscheid nemen is begonnen. Ik wens je daar sterkte mee, het zal je niet mee vallen, maar weet dat we het fijn vinden om je weer te zien. Hele fijne kerstdagen en we zien je gauw. Liefs Jettie en Henk.

  • 20 December 2013 - 04:09

    Ali Horvath:

    Hallo Thessa,
    Ik vond het luek je verhalen te lezen. Very interesting.
    Gisteren was het 44 graden in Adelaide and vandaag verwacten ze weer 40.
    Fyne Kerstdagen toe gewenst, mischien kom ik in Steenwyk in Junie 2014
    Groetjes Ali


  • 22 December 2013 - 15:00

    Femke:

    Lieve Thessa, wauw mooie verhalen en plaatjes! Heerlijk hoor geniet nog eve van dat laatste weekje! Hou je zakdoeken bij de hand als je kerst gaat vieren met de kinderen van stage ;-)

    Helaas ben ik er niet bij als je land in Nederland, moet werken. Welkom in de zorg. Maar in gedachten bij je. Liefs Fem

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 31 Juli 2013
Verslag gelezen: 449
Totaal aantal bezoekers 22504

Voorgaande reizen:

02 Februari 2015 - 18 Juni 2015

Stage in Duitsland

25 Augustus 2013 - 28 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: