Tot ziens Su, ik zal je missen. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van thessadevries - WaarBenJij.nu Tot ziens Su, ik zal je missen. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van thessadevries - WaarBenJij.nu

Tot ziens Su, ik zal je missen.

Blijf op de hoogte en volg

27 December 2013 | Suriname, Paramaribo

Heei,

Het is nu vrijdag 27 december 01:30 vanavond om 23:00 vliegen we naar Nederland. De geplande land tijd is 12:20 (nederlandse tijd). Dit is dan ook het laatste verslag vanuit Paramaribo, Suriname. Ondertussen zijn de vier maanden voorbij. De tijd is gevlogen.

De update van de laatste dagen die jullie nog te goed hadden. Dinsdag ging om 8uur de wekker. Eerst hebben we s’ochtends kerst inkopen gedaan voor het kerstdiner op eerste kerstdag. Dit ging in tweetalen namelijk Rianne en Ellen, Laura en ik. Dit omdat Ri en Ell het voor en na gerecht zouden maken en Lau en ik het hoofdgerecht.
Na de boodschappen zijn we naar het centrum gegaan om de laatste souvenirs te halen. Ook zijn we nog een keer langs de houtsnijdman geweest. Dit is zo’n grappige man. Hij maakt allerlei houtsnijwerkjes. Bij al deze dingen heeft hij dan ook een verhaaltje dit verteld hij dan erg grappig. Deze keer hebben we gevraagd of we het mochten filmen. Dit mocht, hij ging er speciaal voor zitten. Kunnen we er thuis ook nog van genieten. Hihi. Samen met Laura heb ik twee plafond ventilatoren en 1 staande ventilator gekocht en later gebracht naar huize Betheljada. Samen met een aantal kleren die we niet meer mee nemen. Ze waren er erg blij. Nogmaals bedankt voor de bijdrage!
S’avonds zijn Ri en ik naar Willieanne gegaan om hier te eten en daarna samen naar een kerstnachtdienst in de kerk te gaan. Het was een erg mooie dienst. Tijdens de dienst werden er zowel Nederlandse als Surinaamse liederen gezongen. Er werd tijdens de dienst gevraagd of de gasten,stagiaires die er waren wouden opstaan. We werden welkom geheten. Bij een van de liederen zei de dominee dat hij ons in ging delen in groepen zodat we allemaal een couplet zouden zingen. Het laatste couplet moest gezongen worden door de gasten en stagiaires. Oeps.. en het was ook in het Surinaams haha. Dat vonden ze grappig, maar we kregen wel een luid applaus.Aan het begin van de dienst had iedereen een kaarsje gekregen, deze werden aan het eind van de dienst aangestoken. Alle lichten werden toen gedoofd en de laatste liederen werden met brandde kaarsen gezongen. Dit zag er erg mooi uit en gaf een hele bijzondere sfeer. Kortom ik heb genoten. Na de dienst zijn we nog even naar de grote kerstboom op het Onafhankelijkheidsplein gelopen om een mooie foto te maken.
1e kerstdag was over het algemeen een rustig dagje. Het is vreemd om hier kerst te vieren nu merk je wat voor dingen samen allemaal kerst maken. Zoals de temperatuur, de kerstboom, de kerstkaartjes, familie enz. Om in de sfeer te komen hebben we kerstmuziek gedraaid. Er word in Suriname niks georganiseerd met kerst, het is een echt familie feest. Het was ook super rustig op straat. ‘S middags hadden we allerlei kaartjes met kerst woorden en liedjes erop gemaakt. Zodat we na het eten een spelletje kersthints konden spelen (Helaas waaide de helft van het balkon toen even niemand er op lette....). Ook hebben Laura en ik ‘s middags al wat voorbereidingen gedaan voor het eten. Ja dit is was een hele organisatie, want er zijn maar weinig pannen, weinig ruimte en de anderen mogen het niet zien, om het verrassingseffect te houden.
Het eten was erg gezellig en lekker. Als voor gerecht hadden Ellen en Rianne: champignonsoep, ragout pasteitje en een wrap met sla en Paturain. Mmm.... Als hoofdgerecht stoofpeertjes (a la Laura), broccoli, witlof met ham en kaassausje, gemaakt door Laura en mij. En als afsluiter: de door Ri en Ell bedachte penissplit, dit bestond uit twee bolletjes vanille-ijs en een banaan overgoten met chocolade saus. We hadden in Su nog niet zo uitgebreid gegeten. Maar het was dan ook een heerlijk kerstdiner.
Hierna hebben we een fanatiek spelletje kersthints gespeeld (teams Ell, Lau en Ri en ik). Over de winnaars zullen we het maar niet hebben....
Tweede kerstdag zijn we begonnen met een gezellig kerstontbijt. Hierna zijn we begonnen met de leuke activiteit: Koffer inpakken en huis schoon maken. Zoooo leuk :-S! Tussendoor hebben we nog even een kerstwandeling naar de chinees gemaakt door de regen en ondergelopen straten. Hebben we dat ook nog me gemaakt ;-). Onze laatste uren wonen we niet aan de Claudiastraat maar de Claudiavaart..

Nu ik dit aan het typen ben zijn we net terug van ons etentje bij een Japans/wok/sushi restaurant. We zijn hier met zijn vijven wezen eten Willieanne was ook mee want niemand mag met kerst alleen zijn! Het was erg leuk, van te voren moesten we uitzoeken wat we wouden eten. Na een poosje kwam er een kok bij ons aan tafel die met een show het eten ging bereiden. Zo jongleerde hij bijvoorbeeld met zijn spatels, Rianne mocht proberen om met 1 van de spatels een ei hoog te houden. Dit ging niet heel goed en lande bijna bij Willieanne op schoot. We hebben gegeten met stokjes, van iedereen hebben we wat geproefd. Alles smaakte heel anders maar erg lekker. Als eerst kregen we rijstsoep daarna deelde we sushi samen kip en zalm sushi, deze dingen werden niet aan tafel bereid. Daarna werd aan tafel noedels, rijst, kip, ossenhaas, varken en ribeye allemaal met verschillende sausjes. Een origineel kerstdiner.

Morgen hebben we nog een drukke dag in de planning. We willen nog langs het postkantoor kijken of er nog post is. We gaan nog foto’s laten maken in Surinaamse kleding. Onze fietsen moeten worden terug gebracht. Ook willen we nog lunchen bij Zus en Zo. En de laatste dingen in huis opruimen...

Nu nog even dit:
De dag voor ik vertrok naar mijn grote Suriname avontuur stuurde mijn tante (Femke) mij het volgende:
He lieverd, wauw nog maar 1 nachtje! En dan is het zover, gaat je grote avontuur beginnen. Een nieuwe cultuur proeven, leuke dingen doen, nieuwe mensen ontmoeten, het bekende en de bekende mensen missen, dingen leren, huilen, lachen, verbazen, verwonderen, boos worden, je rijk voelen, gaan houden van en uiteindelijk weer loslaten! Fantastisch!!
En ik kan zeggen ze had GELIJK! Dit zijn denk ik de beste woorden om dit avontuur uit te drukken. Al deze dingen zijn aan de orde gekomen. En ik ben er blij mee. Ik had dit avontuur met geen goud willen missen!

Ik wil mijn ouders bedanken voor de steun tijdens en voor het avontuur. En jullie allemaal voor het volgen van mijn blog en de lieve reacties.
En natuurlijk mijn super lieve huisgenoten voor de onwijs gezellige tijd!! Zonder jullie was het niet zo’n super geslaagd avontuur! Dat weet ik zeker. Love you!!

Brasa’s en bossies,
Mij

Ps. We hebben onze schoenen in de palmboom in de tuin gegooid, als aandenken voor Suriname aan ons :-).

  • 27 December 2013 - 07:12

    Ali Horvath:

    Thessa you have had a great experience at a young age. It will be always with you in your life and work.
    I loved reading your stories.
    Yes Christmas in the 35 or 42 degree heat, picnic on beach for some is different in Ausatralia too. I love the airconditioner when its like that. What is next on your "bucket list"? Australia????
    Love Ali

  • 27 December 2013 - 08:58

    Henny:

    Wat een mooie verslag weer fijn om jou te volgen op deze manier.
    Een goede thuis rieis.

  • 27 December 2013 - 10:51

    Femke:

    Lieve Thessa, een traantje in mijn ogen toen ik je verslag las? Zo herkenbaar en ontroerd dat je mijn woorden gebruikt als omschrijving van je avontuur. Hou van je xxxx

  • 27 December 2013 - 11:42

    Papa:

    mooi verwoord!
    ben trots op je.
    Xxx

    Goede reis naar Holland.


  • 27 December 2013 - 11:59

    Mama:


    lieve Thessa je bedje is opgemaakt en de deur staat wijd open !!
    GOEIE vlucht en tot morgen xxx

  • 27 December 2013 - 16:39

    Tante Monique:

    Goede reis lieverd en tot gauw.
    God zegen je.Veel liefs van de Familie Dabo en Oma

  • 28 December 2013 - 08:47

    Reintje:

    Hoi Thessa,

    Wat gaaf om je verslagen te lezen! Wat heb je een supermooie tijd gehad daar!
    Zal eerst wel weer wennen zijn in NL. Maar wel fijn om je familie weer te zien. Goede
    terrugreis in ieder geval!

    Groetjes, Reintje

  • 28 December 2013 - 08:48

    Reintje:

    Dat moet zijn terugreis ;)

  • 29 December 2013 - 19:44

    Tanja:

    Je bent inmiddels al weer thuis en bij aan het komen van een jetlag . Maar ik wil wel nog even laten weten dat ik genoten heb van jou verhalen. Fijne jaarwisseling bij je familie en vrienden in ons kikkerlandje. Liefs van 1 van je fans.

    l

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 31 Juli 2013
Verslag gelezen: 472
Totaal aantal bezoekers 22506

Voorgaande reizen:

02 Februari 2015 - 18 Juni 2015

Stage in Duitsland

25 Augustus 2013 - 28 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: