De 2de week parimaribo en stage. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van thessadevries - WaarBenJij.nu De 2de week parimaribo en stage. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van thessadevries - WaarBenJij.nu

De 2de week parimaribo en stage.

Blijf op de hoogte en volg

08 September 2013 | Suriname, Paramaribo

Goedemiddag allemaal,
(we hebben geleerd dat het niet beleefd is om in Suriname “hallo” te zeggen)

Dit verslag heeft even op zich moeten wachten door een onweersbui waarbij de internet weg was. En daarna door gebrek aan tijd...

Maandag half 6 liep de wekker af voor de eerste stagedag. Met gemengde gevoelens stond ik op. Samen met Rianne op de fiets, kwam ik om 7 uur zonder te verdwalen bij stage aan huize Betheljada.
Huize Betheljada is een instelling voor wonen en dagbesteding voor kinderen en jongeren met een meervoudige beperking. Ik loop stage op groep 3 dit is een groep met 9 kinderen. Waarvan 2 goed kunnen lopen en 1 met ondersteuning voor de rest zijn de kinderen rolstoel gebonden. De jongste is vier en de oudste is midden 30. De leeftijden waar de kinderen op functioneren ligt tussen de 0 en 3 jaar.
Er werd van mij verwacht dat ik meteen aan het werk ging. Dus heb ik drie kinderen gebaden en daarna 1 kindje geholpen met broodpap. Er werd niet uitgelegd hoe of wat ik het beste iets kon doen. Dus heb ik veel gevraagd en gedaan wat mij het best leek. ‘S middags ben ik met een kindje en een vrijwilliger naar de activiteiten ruimte geweest. En rond 12 uur heb ik een kindje geholpen met warm eten. Na het eten heb ik met een meisje gesnoezeld. Dit was best lastig omdat ik de kinderen nog niet ken dus ook niet goed weet wat ze leuk vinden.
Over de hele dag waren er ook veel momenten dat ik niet wist wat ik moest doen en dat de tantes (zo worden begeleiders hier genoemd) zeiden je mag even rustig zitten. Ik vind dit lastig omdat ik graag wat voor de kinderen wil doen maar niet goed weet wat. Ik hoop dat dit na verloop van tijd anders word. Ook is het erg wennen aan de andere cultuur waardoor ze de kinderen op een andere manier benaderen dat ik gewend ben. Het komt op mij een beetje bot over.
De rest van de stage dagen waren ook erg wennen. Veel nieuwe indrukken! Maar het gaat zeker goed komen.

Maandagavond was er een hele harde onweersbui met heel veel grote bliksemflitsen. Hierdoor is de stroom en de internet uitgevallen. Dat leverde een leuk avontuur op. We gingen namelijk boodschappen doen bij de chinees (supermarkt) ook hier was de stroom uit gevallen. Dus kregen we een zaklampje mee om onze producten te zoeken.. Zouden jullie ook eens moeten proberen, maakt boodschappen doen een stuk leuker haha.

De rest van de week hebben we nog veel andere leuke dingen gedaan. Zoals: party en co spelen, pannenkoeken bakken, uiteten geweest, gezwommen, naar marktgeweest, uitgerust (heel belangrijk) en nog veeeeeel meer!!

Zaterdag avond zijn we voor het eerst wezen stappen in Suriname!! Het was gezellig en leuk om een keer mee te maken maar niet mijn ding...

Vandaag hebben we een rustig dagje met verslagen typen, brood bakken en vroeg slapen ;-P.

O ja, ik wou ook nog even zeggen dat ik het heel leuk vind om jullie berichtjes op mijn blog te lezen! Blijf dat vooral doen :-). Heel lief en leuk dat jullie mij op deze manier een beetje volgen. Ik vind het ook heel leuk om ouderwetse brieven/kaarten te ontvangen. Ons adres is Claudiastraat 33 Parimaribo. Geen postcode, lekker makkelijk toch?

Warme groetjes en knuffel van mij

  • 08 September 2013 - 22:46

    Gerdi:

    Hoi Thessa,
    Leuk om je verhalen te lezen! Leuk om te lezen waar je daar mee bezig bent en waar je tegenaan loopt.

  • 09 September 2013 - 11:36

    Tineke:

    hoi Thessa, leuk om een nieuw verhaal te lezen. Ligt een mooie taak voor jou denk ik om de manier van benaderen van deze kinderen bij de "tantes "te gaan veranderen!
    Aan een vriendelijk woord heeft een mens toch nooit genoeg ? :)
    Mooi dat ze snoezelen kennen in Suriname , hoe gaat dat daar dan ?
    Vaar op je intuïtie volgens mij weet jezelf wel wat goed is om te doen !

  • 09 September 2013 - 20:40

    Anand:

    Hi Thessa,

    Ik ken je niet, maar heb met je Pa in Libanon gezeten en zag via FB dat je in Suriname zit. Leuk!! Ik ben zelf half Surinaams en heb er mijn jeugd doorgebracht. Goed wat je daar doet, goed werk!! Geniet ervan en ik vind het leuk af en toe berichten van je te lezen. Heel veel succes daar!
    Groet,
    Anand

  • 10 September 2013 - 01:44

    Ali Horvath:

    Luek je verhaal te lezen. Gisteren met je Oma gesproken op de phone.


  • 11 September 2013 - 15:47

    Jettie En Henk.:

    Ha die Thessa, hoe gaat het daar, alles goed? Al een beetje gewend aan je stage, zal vast elke dag wat beter gaan. Heel veel succes!! Groetjes uit een regenachtig Dalfsen.

  • 12 September 2013 - 21:01

    Monique:

    Hallo Thessa ik lees je verhaal nu pas heb het ook druk.
    Ze mogen heel blij met jou daar zijn want jij bent een goed voorbeeld voor hun,jij zou ook wel dingen van hun leren.
    Ik zie wel dat je veel dingen onderneemt echt leuk om te horen dat je het zo naar je zin hebt, dat mij wel blij.
    Ik zou je wel post sturen dat is altijd leuk he om post te krijgen.
    Morgen krijgt Soureba zijn test je weet wel wat ik bedoel he.
    Ik mis je maar ben gerustgesteld dat jij het naar je zin hebt.
    Veel lief tante Monique en Oom Dabo en een dikke knuffel van de kinderen.

  • 15 September 2013 - 10:17

    Tanja:

    Ha, die Thessa, goed te lezen dat de stroom weer is hersteld.
    Zo zie je maar dat het ook anders kan als in Nederland.
    Wat voor snoesel activiteit heb je gedaan.
    Ik ben gister wezen clownen, en heb weer ervaren hoe belangrijk tijd en respect voor iedereen is.
    De mensen en wij hebben hiervan genoten!!!!!!!!!
    En ben nieuwsgierig hoe jij dat beleefd met de kinderen in Suriname.

  • 22 September 2013 - 13:18

    Tjebbede Vries:

    He Thessa een compliment voor je verslag,ook de moeite waar je tegen aan loopt en hoe je daar mee om moet leren gaan.
    Ik zou je adviseren om ieder geval jezelf te zijn,en als je het niet lekker gaat in ieder geval kenbaar te maken waar je tegen aan loopt het aan te blijven geven.
    Ik hoop dat je een goede tijd mag gaan beleven,die je zullen vormen voor de rest van jou levens pad.
    Met groetjes Tjebbe en Inge.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 31 Juli 2013
Verslag gelezen: 602
Totaal aantal bezoekers 22510

Voorgaande reizen:

02 Februari 2015 - 18 Juni 2015

Stage in Duitsland

25 Augustus 2013 - 28 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: