Zwemmen met stage en Nickerie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van thessadevries - WaarBenJij.nu Zwemmen met stage en Nickerie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van thessadevries - WaarBenJij.nu

Zwemmen met stage en Nickerie

16 September 2013 | Suriname, Paramaribo

Heei idereen,

Mijn volgende reisverslag na een week stage en een druk en geslaagd weekend.

Deze week was er griep onder de collega's en sommige kinderen. Tot nu te heb ik nog niet mee gemaakt dat er vervanging word geregeld als er ziekte is. Daarom moet iedereen gewoon wat harder werken. Dit vind ik niet heel erg het tempo ligt hier namelijk duidelijk lager als in Nederland.

Naast het baden, helpen met eten en de spullen schoonmaken zoals vegen en bedden opmaken heb ik ook weer gesnoezeld gewandeld geschommeld en geknuffeld met de kinderen.
Woensdags is het zwemdag als er dan genoeg mensen zijn die mee kunnen/willen gaan ze met een aantal kinderen zwemmen bij een zwembad in de buurt. Hier mogen ze gratis gebruik van maken.
We moesten om half 12 buiten verzamelen. Er gingen uiteindelijk 11 kinderen mee en elk kind had 1 op 1 begeleiding. Dit aantal was erg veel waarschijnlijk omdat het vakantie is.
We gingen met 2 auto's en een busje. Achter in het busje lag een matras waar een deel van de kinderen op werd gelegd. Heel bijzonder voor mij... Maar voor hun dood normaal.
Bij het zwembad aangekomen werden de kinderen uit de auto getild en op picknicken banken gelegd voor het om kleden. Hierna gingen we met de kinderen het water in. In het water deden naar mijn idee sommige tantes (begeleiders) wat lomp met de kinderen. Maar wie weet ben ik wel wat te lief voor ze....
De kinderen genoten zichtbaar van het zwemmen, daar doe ik het voor!
De dagen dat we stage lopen doen we daarna vrij weinig. We zijn een keer gegrilde kip wezen eten bij een restaurantje in de buurt. voor de rest zelf (Hollands) gekookt.
Vrijdag hadden we intervisie met onze mentor Rika. Erg fijn! Omdat we samen hebben gepraat over situaties op stage en Rika kon zo aangeven dat veel dingen komen door hun cultuur. Vrijdag vroeg de vriend van Rika (Eric) ons of we het weekend met hem mee gingen naar het district (een district is wat bij ons een gemeente is maar dan de grootte van een provincie) Nickerie hij moest daar heen vanwege zijn werk bij het ministerie. Dit aanbod kwam er onverwacht maar we hebben besloten om het niet aan ons voorbij te laten gaan, dus we zijn mee geweest!
In ons vrije weekend ging om half 7 de wekker. Pfff... veelste vroeg. Na wat oponthoud reden we om kwart over 8 richting Nikerie.
Onderweg zijn we bij Coronie gestopt. Hier had Eric een gesprek met de burgemeester. Wij hebben ons hier vermaakt met rond kijken en foto's maken. Hierna gingen we via een zandweg naar de zee (overal stonden bordjes verboden in te rijden ;-)) Het was hier erg mooi we hebben foto's gemaakt en krabben gevangen haha.
Daarna vervolgde we onze reis naar Nickerie. De weg naar Nickerie is een hele lange weg waar je alleen maar rechtdoor kunt met gaten en bochten. Onderweg veel oude vervallen huisjes en kraampjes met producten tegen gekomen.
Rond 3 uur kwamen we aan in Nickerie vergeleken met het altijd drukke Paramaribo was dit een dorp. Er is hier een veel gemoedelijkere sfeer. Na het vinden van een geschikt hotel hebben we om 5 uur ergens gegeten.
Na het eten zijn we even wezen shoppen en op een terrasje wat gedronken. In tussen tijd was Eric met een oude bekende aan het praten en daarna was hij aan het vergaderen. Na d vergadering zijn we nog even naar Zeedijk gereden. Om half 1 kwamen we in ons hotel aan.
De volgende ochtend stond om half 7 de wekker om op een boottocht naar Bigi Pan te gaan. Dit is een heel mooi natuurgebied met kaaimannen en heel veel vogels. We hebben hier twee uur rond gevaren echt heel leuk.
Rond 3 uur zijn we weer richting Parimaribo vertrokken. Waar we een paar uur later moe en voldaan thuis aan kwamen.

Liefs Thessa

• 17 September 2013 - 06:18

Govert:

top om je verhalen om te lezen, je schrijft erg leuk. Mooi dat je ook de kans krijgt meer van het land en de cultuur te zien. Aan de foto's te zien vermaken jullie je opper best :)
    Happy traveling

Groet,
    Govert

• 17 September 2013 - 14:42

Patricia:

Heee Thes!

Leuk om je verhaal te lezen, En wat begin je al lekker bruin te worden! Mooi hoor!
    Fijn dat je zo vaak iets op je blog zet, kan ik lekker met je meegenieten. Succes op stage, ik weet zeker dat je het super doet. Je kan het.

xxxxxx patries

• 17 September 2013 - 18:08

Peter:

weer een leuk verslag!
    mooi dat je ook wat van het land ziet.
    geniet er van!
    vergeet niet om foto`s te nemen,waar je later met plezier na zult kijken.
    Xxx pa.

• 17 September 2013 - 19:22

Mama :

Hoi thessa wat heb je weer veel beleefd en wat een mooie foto`s!!
    Ik was vandaag bij oma truusje samen hebben we verhaal gelezen en je foto`s bekeken oma is erg trots op je en vind het erg leuk om te zien en te lezen hoe het met je/jullie gaat.groetjes en een dikke knuffel van Oma en mama

• 21 September 2013 - 22:50

Tanja:

Hoi Thessa, leuk reisverslag.
    vandaag met je moeder op stap geweest gezelllig over de braderie in Wolvega gelopen en gewinkeld in Heerenveen.En natuurlijk lekker bij gekletst. Jij hebt ook veel te vertellen , je maakt leuke dingen mee!
    Liefs ,je tante.

• 22 September 2013 - 14:12

Oma De Vries , Papa En Christien:

Hoi Thessa,
    We hebben vandaag met oma je verslagen gelezen en je foto's bekeken. Oma vindt het heel fijn dat ze dit zo kon lezen. Je lijkt zo even wat dichterbij. Oma vraagt of je nog iets kunt bedenken wat papa mee kan nemen voor je straks, of je nog iets nodig bent. Lekkere Hollandse drop of zo iets ;) Groetjes en dikke kus van oma. Oma zegt: "Ik denk alle dagen aan je, veel liefs". Natuurlijk ook dikke knuffel van ons. Xx <3

• 24 September 2013 - 13:17

Oma En Janita:

Hai Thessa.
    Wat kun je leuk schrijven, we genieten steeds weer van je verhalen. Oma zegt al we zitten nu al weer uit te kijken naar de volgende! Je hebt al heel wat meegemaakt. Hoop dat er nog veel leuke dingen op je pad komen. Veel liefs vanuit Dalfsen xxxx Oma en Janita :-)