Saoto soep, stage, Zoo en dolfijnen trip. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van thessadevries - WaarBenJij.nu Saoto soep, stage, Zoo en dolfijnen trip. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van thessadevries - WaarBenJij.nu

Saoto soep, stage, Zoo en dolfijnen trip.

Blijf op de hoogte en volg

07 Oktober 2013 | Suriname, Paramaribo

Heey,

Weer een verslagje vanuit Paramaribo.

Vrijdag avond 4 oktober zijn we wezen eten bij Blauwgrond. Dit is een wijk met heel veel Hindoestaanse restaurantjes. We hebben hier Saoto soep gegeten dit is in Suriname een geliefde, oorspronkelijk Javaanse soep. Het smaakt inderdaad goed. Hierna zijn we naar de waterkant geweest hier hebben we gezellig gezetten.

Vanaf afgelopen dinsdag loop ik stage opeen andere groep. Op deze groep zijn tien kinderen waarvan de meerderheid jongens. De kinderen zijn ook wat groter waardoor je ze minder makkelijk kan verplaatsen want niet ieder kind heeft zijn eigen rolstoel. Er zijn drie kinderen die zichzelf met een rolstoel kunnen verplaatsen. Nu ik weer op een andere groep sta merk ik pas hoe goed ik het al op de andere groep kenden. Zoals de kinderen, tantes en werkwijze.
Afgelopen week ben ik met een tante en kindje naar het ziekenhuis geweest voor een aantal onderzoeken. Erg interessant maar heel veel wachten. Ook ben ik met de hoofdzuster en de directrice 2 keer naar het ziekenhuis geweest om bij kindjes te kijken die bij Betheljada op de wachtlijst staan. Deze kinderen zijn vaak al jaren in het ziekenhuis het ontbreekt hun hier niet aan medische zorg, maar een beetje liefde en aandacht kunnen ze volgens mij wel gebruiken.

Zaterdag was er een leuke verassing. Vanuit vertrouwde bronnen had ik gehoord dat er post onderweg was.... Maar ik had nog geen postbode gezien, tot zaterdag ochtend. Hij maakte eerst een schijnbeweging door een andere straat in te fietsen. Maar uiteindelijk kwam hij de post persoonlijk afleveren. Een kaart van Jane en Michel en een kaart vanuit Steenwijk. Super lief en leuk!! Daar word ik helemaal vrolijk van :-D. (Er schijnt nog meer onderweg te zijn... Dus ik blijf de brievenbus vol spanning dagelijks controleren!)
Daarna vond Rianne een klein vogeltje. We zaten nog in de post sfeer dus hebben we hem omgedoopt tot Dhr. Post Zegel. We hebben hem liefdevol kip gevoerd en in eigen gebouwd hokje gezet. Helaas is hij zondag overleden..
Zaterdagmiddag zijn we met zijn drieën (Laura, Rianne en ik) naar Paramaribo Zoo geweest. Ze hebben hier vrij kleine hokken maar de dieren zijn erg actief. Ze maken hun eigen shows in het hok, erg grappig! Ook klimmen sommige apen gewoon hun hok uit en zie je dan opeens in de bomen klimmen, haha. Er zijn niet zoveel dieren als in Nederlandse dierentuinen. Er zijn apen, een tijger, een panter, papegaaien, een miereneter, een paard, kippen en een haan dat is het geloof ik wel.

Vandaag (zondag) zijn we op dag trip geweest met een groep andere stagiaires. We zijn op een bootje gestapt bij Leonsberg. Van hier uit zijn we gevaren om dolfijnen te spotten. En we hebben ze gezien!!! Het waren er een heleboel... of een paar die zich heel vaak lieten zien. Ze sprongen niet heel hoog maar je zag de kop en de rugvin steeds boven het water uit komen. Erg leuk! Hierna zijn we door gevaren een eilandje Braamspunt. Hier waren een aantal huisjes en mensen die druk waren met vis en garnalen. Een van de stagiaires kreeg een zak garnalen mee die we op de boot naar de plantage Rust en werk hebben geproefd. Eerst de kop er af, dan de staart, dan het schilletje en smullen maar. Op de plantages was voor ons gekookt door een Surinaamse vrouw. Natuurlijk kip met rijst, lekker :-). Jammer genoeg konden we hier niet verder rond kijken op de plantages door tijd gebrek. We zijn verder gevaren naar Nieuw-Amsterdam hier hebben we even rond gekeken daarna moesten we weer terug naar Leonsberg.

Nog andere halve week en dan komen papa en Jesper. Super veel zin in!

Weer bedankt voor de leuke reacties :-).

Kus en knuffel van mij

  • 07 Oktober 2013 - 22:04

    Henny:

    Het is erg fijn om je verslagen te lezen en zo te horen hoe het met je is en wat je daar allemaal meemaakt. Fijn dat je vader en Jesper je komt opzoeken. Geniet er van en zo te horen doen jullie dat wel met elkaar.
    Groetjes Johan en Henny

  • 08 Oktober 2013 - 10:30

    Oma En Janita:

    Hai Thessa. Fijn te horen dat je het naar je zin hebt. Sorry dat we nog niet geskyped hebben, maar paar dagen Den Haag waren zo voorbij. We moeten nog maar gauw afspreken om te skypen! Leuk dat je al post hebt mogen ontvangen, postbode leert jullie al kennen? Wie weet krijg je nog bergen post! Veel liefs van Oma en mij xxxxxxxxxxx

  • 08 Oktober 2013 - 13:59

    Mama :

    Hoi Thessa wat hebbben julie weer veel beleefd.ik mis je vlechjes op de foto`s tijd gebrek???
    xxx mama

  • 08 Oktober 2013 - 13:59

    Mama :

    Hoi Thessa wat hebbben julie weer veel beleefd.ik mis je vlechjes op de foto`s tijd gebrek???
    xxx mama

  • 08 Oktober 2013 - 17:20

    Papa:

    weer een mooi verslag met leuke foto`s.
    mooi dat de post is aangekomen!
    ben nu druk met het regelen van je vraag, wat ik mee zal nemen voor de tantes.
    xxx pa.

  • 08 Oktober 2013 - 22:06

    Tante Monique:

    Hallo lieverd wat leuk dat je zoveel uitstapjes maakt.Ja de soep is lekker ik heb het van de zomer ook gegeten heerlijk he.Ik hoop dat je op deze groep ook veel plezier zal hebben is wel zwaar werk om de grote kinderen te tillen ik vind je een echte kanjer.
    We missen je maar gelukkig heb je het goed en dat gunnen wij jou.
    Veel liefs en dikke kus

  • 13 Oktober 2013 - 10:55

    Danai:

    Het klinkt echt super! En heel mooie foto's ook. Heel veel plezier nog (je zit alweer bijna op de helft :O), en wat leuk dat je vader en Jesper komen!
    xxx

  • 15 Oktober 2013 - 22:33

    Vonneke:

    Ha die Surinamestagiare,
    ziet er leuk uit meisje, je verslagen over je belevenissen. Ik geniet alleen al van het lezen. Dus lijkt het me voor jullie helemaal fantastisch. En...wees maar trots op jezelf, ik vind je een kanjer zo ver van je vertrouwde thuis. Goed om te horen dat je vader en Jesper je komen knuffelen, zo'n opsteker kan je vast goed gebruiken, want hoewel leuk lijkt het me soms ook zwaar. Laat ze de mooie plekjes maar zien en alle nieuwe smaken proeven. Enne...houd ons op de hoogte. Grtjs voor Laura.
    Kus van je tante

  • 21 Oktober 2013 - 16:58

    Oma Truus:

    Lieve Thessa,

    Ik wil steeds je foto's en berichtjes bekijken en daarop reageren. Maar je oma is een digibeet zoals Femke het noemt, en het lukt me dus niet alleen. Nu met Femke via de telefoon wel kunnen kijken en lezen. Wat een mooie verhalen en avonturen beleef je. Nu ben je dus met Jesper en papa op reis en dat zal vast spannend zijn. Maar geniet van elkaar en dan hoor ik in je volgende bericht wel hoe het was. Dikke pakkerd en veel liefs oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 31 Juli 2013
Verslag gelezen: 521
Totaal aantal bezoekers 22514

Voorgaande reizen:

02 Februari 2015 - 18 Juni 2015

Stage in Duitsland

25 Augustus 2013 - 28 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: